Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

En massa människors ben som syns i ett shoppingcenter

Ångerrätt

I vissa situationer är du som konsument extra utsatt. Det kan exempelvis vara när telefonförsäljare ringer mitt i middagen för att sälja något, eller när en försäljare ringer på dörren i ens hem och vill sälja något.

I dessa fall finns ett visst överraskningsmoment: Du har inte tänkt handla något nu, men blir kanske ändå övertalad att köpa något. För dessa fall och flertalet andra finns en speciell lagstiftning, nämligen Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Distansavtal

Lagen reglerar för det första avtal som ingås på distans mellan konsumenter och näringsidkare/säljare, där ni inte träffas öga mot öga. Det kan vara när du handlar i en butik på internet eller blir uppringd av en telefonförsäljare. I fallet då du blir uppringd av en telefonförsäljare krävs också att du som konsument skriver under avtalet efter samtalet för att det ska bli giltigt, muntliga avtal gäller alltså inte längre.

Avtal utanför affärslokaler

Lagen skyddar även konsumenter när de skriver på ett avtal i sitt hem exempelvis när en säljare ringer på dörren i ditt hem och du som konsument ingår ett avtal med säljaren där. Lagen gäller även för så kallad partyförsäljning/homeparty eller när en säljare tillfälligt står utanför din mataffär och säljer varor.

Ångerrätt

Gemensamt för ovanstående situationer är att du som konsument har ångerrätt, alltså rätt att frånträda avtalet, ångra dig. För varor är ångerrätten fjorton dagar efter du har fått varan och för tjänster gäller ångerrätten fjorton dagar efter avtalet ingås. Det finns dock undantag.

Ångerrätten gäller inte alla avtal, det finns undantag såsom lotterier, resor, vissa livsmedel, specialgjord vara, fritidsaktivitet med mera.

Får du inte information om ångerrätten kan du som konsument få förlängd ångerrätt upp till ett år och fjorton dagar.

Vill du ångra ditt köp så se till att kontakta säljaren skriftligt - förslagsvis per mejl - så du kan bevisa att du ångrat dig inom fjorton dagar.

Allmänna reklamationsnämnden

Här kan du läsa om ett ärende från Allmänna reklamationsnämnden - ARN - som handlar om värdeminskning vid köp av skor.

Konsumenten hade köpt ett par skor på internet och använt skorna under en helg innan hon kom på att hon ville ångra köpet. Då konsumenten hade använt skorna mer än vad som var nödvändigt för att prova skorna, dess funktion med mera, så var de ej längre i nyskick. ARN kom därför fram till att konsumenten endast var berättigad till 50 procent av det hon betalat när hon lämnade tillbaka skorna.

För att inte råka ut för värdeminskningsavdrag ska du som konsument inte använda varan mer än nödvändigt, jämför med hur mycket du kan prova en vara i en fysisk butik. Tänk på att du som konsument också får stå för returfrakten när du använder din ångerrätt (om inte näringsidkaren uttryckligen tar på sig det).

Sammanfattning

Det är du som konsument som har bevisbördan (den som ska kunna bevisa) att du faktiskt ångrat dig så därför är det bra att göra det skriftligt, förslagsvis via mejl.

  • Tänk på att inte testa varan mer än nödvändigt.
  • Du som konsument får stå för fraktkostnaden om du ångrar dig så länge som företaget informerat om detta.


Då det är så lätt att klicka hem en vara på nätet eller tacka ja till ett avtal när en försäljare knackar på i ens hem så kom ihåg att använda ångerrätten om du som konsument ångrar köpet!

 
Sidan uppdaterad 2023-08-24